Archief


Nieuwsarchief 2017:

Nieuwsberichten worden na een tijd overgeheveld naar het nieuwsarchief. Hieronder staan deze berichten.

———————————————————————————-

Krabbie Krab op School is aangesloten bij Mediawijzer.net

Met onze digitale leerlijn gaan we structurele veranderingen in denkwijzen + handelingen stimuleren bij kinderen en leerkrachten in het basisonderwijs. En het moet.  Als volwassenen zijn we verplicht mee te gaan in de (razendsnelle) digitale ontwikkeling die de toekomst voor ons in petto heeft.  Stilstaan is in dit geval echt achteruitgaan. Wij kunnen niet bedenken wat er tussen nu en 10 jaar wordt uitgevonden.

Onze leerlijn biedt een tal van mogelijkheden te leren en digitale vaardigheden te onKrabbie Krab op School aangesloten bij Mediawijzer.nett- wikkelen.In ons programma zitten geen toetsen. Daarentegen laten we de leerlingen 3 weken leren en 1 week presenteren. Zo stimuleren we cultuur, creativiteit en techniek + de sociale vaardigheden qua communicatie, overdracht en samenwerking.

Mediawijzer.net heeft een pdf van het competentiemodel voor leerlingen uit het primair onderwijs op haar website staan. Dat kunt u hier downloaden.

Wilt u meer weten over de leerlijn? Bel 06-51708929 of stuur een mail naar: info@krabbiekrab.nl

————————————————————————————–

Krabbie Krab op School – op de NOT 2017

NOT jaarbeurs - Krabbie Krab op School

De NOT was een geweldige ervaring en we hebben veel positieve respons gekregen.  De verwachtingen zijn overtroffen. Zoveel scholen die interesse hebben! Fijn zulke input. Dus nu hard aan het werk om alles in gereedheid te brengen voor de proefabonnementen. Wilt u een afspraak maken? Bel  06-51708929 of stuur een mail naar info@krabbiekrab.nl

 

————————————————————————————–

Nieuwsarchief : Zonder taal geen toekomst!

Per jaar zitten er 1,36 miljoen kinderen (groep 3-8) op de basisschool.
Daarvan zijn ca. 500.000 kinderen die lezen saai vinden en daardoor een taalachterstand oplopen.
En 221.000 kinderen hebben de diagnose gekregen dat zij moeite hebben met lezen! Dit kan zijn door dyslexie, lichte autistische stoornissen, beelddenkers, hoogbegaafden, doeners en kinderen met concentratiestoornissen.
De woordenschat loopt in een rap tempo achteruit en daarmee ook de kennis die zij nodig hebben in het dagelijks leven. Begin 2016 werd bekend dat er in Nederland 2,5 miljoen mensen laaggeletterd zijn.
Zonder taal geen toekomst!

Kan dit veranderen? En zo ja, hoe snel? Wat zijn de meest voorkomende klachten?
– Leer en leesboekjes sluiten niet aan op gevoelsleven kind
– Saai
– Geen uitdaging
– Informatie tijdperk is heel anders

 En hoe zit het met dyslexie?

In NL zijn 7 op de 100 mensen dyslect. Bij een dyslect worden de letters niet goed geordend in de hersenen. De informatie komt wel binnen maar wordt niet automatisch verwerkt en omgezet naar een geheel woord.
Dat wil dus helemaal niet zeggen dat dyslecten stom zijn of “goed moeten kijken” naar het woord. Ze zien het woord gewoonweg NIET staan en herkennen de klanken ook niet van letters.
Het enige wat je kunt doen om dit te verduidelijken is beelden koppelen aan tekst en deze weer koppelen aan luisteren (klanken) + schrijven. En dat constant herhalen.

Of als je een beelddenker bent?
Ieder kind wordt geboren als beelddenker maar zodra zij te maken krijgen met taalonderwijs, schakelen de meeste kinderen over op taal- of begrip denken. Echter, een aantal kinderen blijft de voorkeur houden voor het denken in beelden; de zogenaamde beelddenkers. Overigens is dit geen bewuste keuze. Het denken in beelden heeft echter wel als voordeel dat dit veel sneller gaat. Waar een ‘taaldenker’ ongeveer 2 woorden per seconde kan denken, kan een ‘beelddenker’ wel 32 beelden per seconde denken! Dit snelle denken zorgt ervoor dat hij het geheel beter kan overzien, sneller tot verbanden kan komen en in staat is originele oplossingen te verzinnen. Het zogenaamde denken in beelden, vind je veel terug bij hoogbegaafde kinderen.

Sneller denken maar toch achterstand oplopen
Kinderen in de basisschoolleeftijd zijn emotioneel kwetsbaar. Het beeld wat zij oproepen bij anderen vinden ze belangrijker dan het beeld wat ze van zichzelf hebben.
Als je het individuele gedrag kan verbeteren dan zal het zelfvertrouwen groeien en zullen kinderen meer durven opkomen voor zichzelf en voor anderen.

De wereld is (nog steeds) ingesteld op in taal denkende mensen. Van beelddenkers wordt verwacht dat zij zich aanpassen en dat kunnen ze niet want ze zijn zo geboren. Naarmate een beelddenker zichzelf steeds opnieuw tegenkomt binnen het huidige onderwijs, gaat hij steeds minder van zichzelf of zijn omgeving begrijpen.
Beelddenkers hebben echter een aantal zeer sterke kanten.Zij kunnen bijvoorbeeld complexe situaties snel inschatten, zijn vindingrijk, creatief, associatief, inspirerend en hebben veel fantasie. Ze zijn vaak georiënteerd op mensen en natuur, hebben een goed ruimtelijk vermogen en een goed gevoel voor humor. Ze zien verbanden die andere mensen niet zien en kunnen daardoor met originele oplossingen komen. Ze denken snel en kunnen grote gedachtesprongen maken, ze zijn gevoelsmatig en zijn gevoelig voor sfeer. Daarnaast kunnen zij tekeningen, schema’s en figuren goed verwerken.

Een negatief zelfbeeld is dus absoluut niet nodig met al deze prachtige eigenschappen! We moeten ze daarmee alleen wel tegemoet komen, dat ze de kans krijgen zich te ontwikkelen.
Belangrijk is dat de beelddenker de uitdaging bij zichzelf leert vinden en hij de kans krijgt zelf de wetmatigheden uit de lesstof leert te ontdekken. Hij moet de kans krijgen zelf oplossingen te vinden voor problemen en zo zelfstandig mogelijk aan het werk gaan, doordenken, actief zijn en de mogelijkheid krijgen op diverse manieren zijn informatie te vergaren.

En hoe zit het dan eigenlijk met die 25% kinderen in de middenbouw (7-8-9 jr) en 40% in de bovenbouw (10-11-12 jr) die helemaal niet meer willen lezen? En kinderen die Nederlands niet als eerste taal hebben?

Voor al deze kinderen maken wij Krabbie Krab op School en dat is wel nieuws. Onze leerlijn berust op een combinatie woord-beeld materiaal waar bijna alle kinderen baat bij hebben.

———————————————————————————–

Nieuwsarchief:  Worrelwoorden komt tot leven

Worrel is een nieuw vriendje dat bij Krabbie Krab op School hoort. Speciaal om jonge kinderen meer inzicht te geven in de natuur. Belangrijke woorden die gebruikt zijn in het filmpje worden op ludieke wijze herhaald . Keep it simple! Eerst een informatief filmpje Herfst met Worrel en daarna worden de woorden met speciale kaartjes nogmaals uitgelegd.

Het vriendje van Dyana (Worrel) is een handpop die gebruikt wordt door in de Verhalenkast.

Wilt u meer lezen over haar: De verhalenkast

Nieuwsarchief: Dyana Ruyter en Worrelwoorden

Dyana Ruiter

 

De bladeren vallen van de bomen. Jasmin legt het uit aan Worrel.

De bladeren vallen van de bomen. Hoe gaat dat in z’n werking? Jasmin legt het uit aan Worrel

Filmpje: Herfst met Worrel