Archief


Belonen met een animatie.Tekening Haan voor leerlijn Krabbie Krab op School

Deze haan wordt als illustratie en kleurplaat gebruikt in de leerlijn van Krabbie Krab op School. Hij behoort bij het thema Aarde: boerderijdieren. De haan wordt ook als animatie ingezet om leerlingen te belonen.

Illustratie: Emma van Duin  – Animatie: Marionne Bos

Stichting Krabbie Krab op School is aangesloten bij Mediawijzer.net

Krabbie Krab op School aangesloten bij Mediawijzer.net

Mediawijzer.net heeft een pdf van het competentiemodel voor leerlingen uit het primair onderwijs op haar website staan. Dat kunt u hier downloaden.

Zonder taal geen toekomst!

Per jaar zitten er 1,36 miljoen kinderen (groep 3-8) op de basisschool.
Daarvan zijn er veel kinderen die lezen saai vinden, zich niet kunnen concentreren en daardoor een taalachterstand oplopen.
Ongeveer 221.000 kinderen hebben moeite met lezen! Dit kan (mede)veroorzaakt worden door dyslexie, lichte autistische stoornissen, beelddenkers, hoogbegaafden, doeners en kinderen met concentratiestoornissen. Of een combinatie van dit alles.

De woordenschat loopt in een rap tempo achteruit en daarmee ook de kennis die zij nodig hebben in het dagelijks leven. Begin 2016 werd bekend dat er in Nederland 2,5 miljoen volwassenen en 500.000 kinderen in de leeftijd van 12-18 jr laaggeletterd zijn.

Wat zijn de meest voorkomende klachten?
– Leer en leesboekjes sluiten niet aan op gevoelsleven kind.
– Saai
– Geen uitdaging.
– Informatie tijdperk is heel anders.

 En hoe zit het met dyslexie?

In NL zijn 7 op de 100 mensen dyslectisch. Bij een dyslectici worden de letters niet goed geordend in de hersenen. De informatie komt wel binnen maar wordt niet automatisch verwerkt en omgezet naar een geheel woord.
Sommigen zien het woord gewoonweg NIET staan of herkennen de letters niet..
Wat je kunt doen om dit te verduidelijken, is beelden koppelen aan tekst en deze weer koppelen aan klanken. En dat constant herhalen.

Of als je een beelddenker bent?
Ieder kind wordt geboren als beelddenker maar zodra zij te maken krijgen met taalonderwijs, schakelen de meeste kinderen over op taal- of begrip denken. Echter, een aantal kinderen blijft de voorkeur houden voor het denken in beelden; de zogenaamde beelddenkers. Overigens is dit geen bewuste keuze. Het denken in beelden heeft echter wel als voordeel dat dit veel sneller gaat. Waar een ‘taaldenker’ ongeveer 2 woorden per seconde kan denken, kan een ‘beelddenker’ wel 32 beelden per seconde denken! Dit snelle denken zorgt ervoor dat hij het geheel beter kan overzien, sneller tot verbanden kan komen en in staat is originele oplossingen te verzinnen. Het zogenaamde denken in beelden, vind je veel terug bij hoogbegaafde kinderen.

Sneller denken maar toch achterstand oplopen
Kinderen in de basisschoolleeftijd zijn emotioneel kwetsbaar. Het beeld dat zij oproepen bij anderen vinden ze belangrijker dan het beeld dat zij van zichzelf hebben.
Als je het individuele gedrag kunt verbeteren dan zal het zelfvertrouwen groeien en daarmee ook het zelfbeeld.

De wereld is (nog steeds) ingesteld op in taaldenkenders. Van beelddenkers wordt verwacht dat zij zich aanpassen. Naarmate een beelddenker zichzelf keer op keer tegenkomt binnen het huidige onderwijs, gaat hij steeds minder van zichzelf of zijn omgeving begrijpen.
Beelddenkers hebben echter een aantal zeer sterke kanten.

Zij kunnen bijvoorbeeld complexe situaties snel inschatten, zijn vindingrijk, creatief, associatief, inspirerend en hebben veel fantasie. Ze zijn vaak georiënteerd op mensen en natuur, hebben een goed ruimtelijk vermogen en een goed gevoel voor humor. Ze zien verbanden die anderen niet zien en kunnen daardoor met originele oplossingen komen. Ze denken snel en kunnen grote gedachtesprongen maken, ze zijn gevoelsmatig en zijn gevoelig voor sfeer. Daarnaast kunnen zij tekeningen, schema’s en figuren goed verwerken.

Een negatief zelfbeeld is dus absoluut niet nodig met al deze prachtige eigenschappen! We moeten ze echter wel tegemoet komen, zodat ze de kans krijgen zich te ontwikkelen en daardoor te groeien.
Belangrijk is dat de beelddenker de uitdaging bij zichzelf leert vinden en hij de kans krijgt zelf de wetmatigheden uit de lesstof leert te ontdekken. Hij moet de kans krijgen zelf oplossingen te vinden voor problemen en zo zelfstandig mogelijk aan het werk gaan, doordenken, actief zijn en de mogelijkheid krijgen op diverse manieren zijn informatie te vergaren.

Worrel komt tot leven!

Worrel is een nieuw vriendje dat bij Krabbie Krab op School hoort. Speciaal om jonge kinderen spelenderwijs meer inzicht te geven. Belangrijke woorden en synoniemen worden op ludieke wijze gebruikt.

Het vriendje van Dyana (Worrel) is een handpop die gebruikt wordt door in de Verhalenkast.

Wilt u meer lezen over haar: De verhalenkast

Nieuwsarchief: Dyana Ruyter en Worrelwoorden

Dyana Ruiter

De bladeren vallen van de bomen. Jasmin legt het uit aan Worrel.

De bladeren vallen van de bomen. Hoe gaat dat in z’n werking? Jasmin legt het uit aan Worrel.

Filmpje: Herfst met Worrel